Interakcja z komponentami React.js

Ten wpis jest 7 częścią z 10 w kursie React.js

Tworzenie aplikacji nie miałoby sensu, gdyby użytkownik nie mógł wchodzić z nią w interakcje 🙂 Dzisiaj nauczysz się obsługiwać zdarzenia wywoływane przez użytkowników: Kliknięcia, najechania kursorem, zmiany tekstu w polu tekstowym… oczywiście w React.js.

Zdarzenia w JS

Wszystkie interakcje użytkownika z aplikacją w przeglądarce opierają się o zdarzenia. W czystym JS, aby takie eventy móc obsługiwać, używamy przeznaczonych do tego funkcji, które tworzą i usuwają tzw. event listenery. Robi się to na przykład przez funkcję addEventListener oraz removeEventListener:

const element = document.querySelector('.my-element');
element.addEventListener('click', () => {
  alert('Kliknięto!');
});

Taki kod powoduje, że za każdym razem gdy użytkownik kliknie w element o klasie .my-element to zostanie wyświetlony alert z komunikatem. Super, prawda? To już znamy. A gdzie React?!

Zdarzenia w React

Zdarzenia w React obsługuje się całkowicie deklaratywnie. Nie musisz pisać tego brzydkiego imperatywnego kodu jaki widzisz powyżej. Nie musisz się też martwić tym, aby w odpowiedniej chwili odpiąć zdarzenia gdy komponent jest niszczony — react robi to za Ciebie.

No ale jak? Poprzez proste i łatwe do zapamiętania atrybuty wprost na elementach! Powyższy przykład w React wyglądałby tak:

function MyComponent() {
  return (
    <button onClick={() => alert('Kliknięto!')}>Kliknij!</button>
  );
}

Jak widzisz, dodaję na elemencie prosty atrybut onClick, który reaguje na kliknięcia. Zobacz sam(a):

See the Pen Props czyli atrybuty w React.js by Michał Miszczyszyn (@mmiszy) on CodePen.

Inne zdarzenia React

Podobnych zdarzeń w React jest bardzo wiele. Najpopularniejsze to:

  • onClick
  • onChange
  • onInput
  • onMouseOver
  • onMouseEnter
  • onDragStart

I tak dalej, i tym podobne. Listę wszystkich eventów w React można znaleźć tutaj: Dokumentacja SyntheticEvent.

Obsługa zdarzeń w React.js

Jak widać na powyższym przykładzie, zdarzenia obsługuje się poprzez przekazanie do atrybutu funkcji. Ale czy taki zapis to jedyna możliwość? Oczywiście nie! Nie musisz przecież tworzyć funkcji wewnątrz JSX, a wręcz jest to niewskazane. Najlepiej funkcję zdefiniować wcześniej i dalej tylko się do niej odwołać:

function onClickHandler() {
  alert('Kliknięto!');
}
function MyComponent() {
  return (
    <button onClick={onClickHandler}>Kliknij!</button>
  );
}

Tutaj przydatna okazuje się często możliwość definiowania metod w klasie:

class App extends React.Component {
  render() {
    return <button onClick={this.onClickHandler}>Kliknij!</button>;
  }
  onClickHandler() {
    alert("Kliknięto!");
  }
}

Możesz się tutaj natknąć na problem z this, ale temat na jeden z kolejnych wpisów. Z tym też sobie poradzimy 🙂

Event w React.js

Standardowo w JS do event-listenerów przekazywany jest obiekt (zwyczajowo nazywany event lub w skrócie e). Zawiera on informacje o zdarzeniu. Pozwala także przerwać propagację (stopPropagation) lub zapobiec wykonaniu domyślnych akcji (preventDefault). Jak to wygląda w React.js? Podobnie, ale nie dokładnie tak samo.

Każda funkcja przekazana jako atrybut do nasłuchiwania na zdarzenia, zostanie wywołana z obiektem typu SyntheticEvent. Cóż to za twór? Jest to Reactowa implementacja, która przede wszystkim jest identyczna niezależnie od przeglądarki — a to ogromna zaleta! Obiekt ten również posiada metody takie jak preventDefault czy stopPropagation, a także wiele różnych pól, np:

  • currentTarget
  • target
  • bubbles
  • timeStamp
  • type

Oraz wiele innych, w zależności od rodzaju konkretnego zdarzenia. Dodatkowo każdy taki obiekt ma jeszcze własność nativeEvent, która pozwala na dobranie się do natywnej implementacji eventów w danej przeglądarce (jeśli potrzebujesz). Konkretne informacje w linkowanej już dokumentacji SyntheticEvent.

Czy to nie jest mega proste?

Jeśli chcesz na bieżąco śledzić kolejne części kursu React.js to koniecznie śledź mnie na Facebooku i zapisz się na newsletter.

Ćwiczenie

Ćwiczenie: Napisz aplikację, która nasłuchuje na wiele różnych zdarzeń i loguje je do konsoli. Podziel się kodem w komentarzu!

  • Retrypl

    Cześć! Czy można obsłużyć dwa zdarzenia jednym ‚onClickiem’? Zaraz za this.onClickHandler dodałem po przecinku this.MouseOver i teraz zamiast dwóch funkcji wykonuje się tylko MouseOver a onClickHandler jest ignorowana 🙂
    PS Czekam na następne części, robi Pan świetną robotę!

    • Możesz przekazać do onClick jedną funkcję, która wywoła dwie 🙂

      Dzięki za miłe słowa! 😀